Možné vybavení inkluzivní třídy

Vybavení inkluzivní třídy je závislé na charakteru postižení žáka nebo žáků. Pro každou skupinu handicapovaných jsou dostupné kompenzační pomůcky, které dítěti usnadní výuku, případně pomohou překonat určitou komunikační bariéru mezi žákem a učitelem.

I.       Pomůcky vhodné pro výuku dětí v MŠ a ZŠ

Reach & Match – hrací podložka je určena pro děti se zrakovým, tělesným, kombinovaným a mentálním hendikepem a pro děti s poruchou autistického spektra. Rozvíjí kognitivní, motorické a komunikační dovednosti, seznamuje s Braillovým písmem. K dispozici je česká metodická příručka.

http://spektra.eu/cs/zrakove-vady/ostatni-pomucky/reach-and-match

P.I.A.F. – tepelná tiskárna reliéfní grafiky je zařízení pro výrobu reliéfních obrázků na speciální (vzpěňovací) papír. Produktem je hmatný obrázek, který věrně kopíruje černotiskovou konturu předlohy a umožňuje zrakově postiženým uživatelům zlepšit vnímání obrázků či získat prostorovou představu. Hmatný reliéf vystupuje z plochy speciálního papíru, a lze tedy tímto způsobem zhotovovat např. mapy, pomůcky pro matematiku.

http://www.spektra.eu/cs/zrakove-vady/brailska-technika/piaf

II.    Pomůcky vhodné pro vzdělávání žáků a studentů ZŠ a SŠ

1.    Pomůcky pro žáky a studenty s těžkým zrakovým postižením

Počítače a software pro nevidomé a slabozraké

Pro žáky se zrakovým hendikepem jsou nejvšestrannější pomůckou počítače vybavené speciálním softwarem. Mohou sloužit jako lupa, čtecí zařízení i zápisník zároveň. Vybavení počítačů odpovídá specifickým potřebám dané skupiny žáků – jiný software má počítač pro slabozraké, jiný pro nevidomé.

Hlasové výstupy a braillské řádky

Prostředí počítače nevidomým žákům zpřístupní hlasová syntéza. Odečítá prvky z uživatelského rozhraní, předčítá text atd. Umožňuje nevidomému plnohodnotnou práci s počítačem.

Text nevidomým zpřístupňuje také braillský řádek – externí zařízení počítače, které funguje v podstatě jako hmatový displej. Tento přístroj převádí text zobrazovaný na počítačovém monitoru do bodového písma. Braillské řádky jsou také vhodné pro výuku Braillova písma pro výuku cizích jazyků či matematiky.

Zvětšovací software

Slabozrakým uživatelům zpřístupňují prostředí počítače speciální zvětšovací programy, které navíc disponují celou řadou doplňkových funkcí, např. filtrací barev, úpravou kontrastu, zvýrazněným kurzorem, a v kombinaci s hlasovým výstupem poskytují nástroje pro předčítání textu.

Příklady:

Kamerové lupy

Slabozrakým žákům usnadní práci s textem kamerové zvětšovací lupy.  Stolní kamerová lupa ukazuje zvětšenou předlohu položenou na pojízdném stolku pod kamerou. Žák takto může číst text, vyplňovat pracovní listy nebo si dělat rukou zápisky do sešitu.

Dostupné jsou i přenosné kamerové lupy (velikostí zhruba odpovídají mobilnímu telefonu), které pomáhají zvětšovat textovou předlohu a jsou snadno přenositelné.

Některá provedení kamerových lup přibližují vzdálenější objekty – žák si pak může kupříkladu přiblížit zápis na tabuli.

Příklady:

  • Stolní kamerová lupa (nácvik čtení, psaní, čtení delších textů) dle typu (velikost obrazovky, možnost čtení hlasem)

http://spektra.eu/cs/zrakove-vady/kamerove-lupy/stolni/clearview-c-speech

  • Kamerová lupa s možností pohledu na tabuli (připojení k notebooku)

http://spektra.eu/cs/zrakove-vady/kamerove-lupy/usb/clearnote

Další pomůcky pro nevidomé a slabozraké žáky a studenty

iPhone, iPad jsou mobily a tablety přístupné zrakově postiženým uživatelům. Při volbě vhodných aplikací a příslušenství může takové zařízení sloužit zrakově postiženým jako univerzální komunikační či orientační pomůcka nebo jako elektronický zápisník.

http://www.spektra.eu/cs/zrakove-vady/telefony-tablety/ios

RIVO pro iOS je externí klávesnice usnadňující zrakově postiženým uživatelům mobilních zařízení obsluhu iPhonu a iPadu s hlasovým výstupem.

http://www.spektra.eu/cs/zrakove-vady/telefony-tablety/rivo

2.    Pomůcky pro žáky a studenty s poruchou hybnosti

Žákům s motorickými problémy a tělesným postižením slouží k ovládání počítače speciální myši, snímače pohybu očí nebo hlavy.

Trackbally – alternativní myši jsou velké, statické myši s koulí uprostřed, jíž uživatel otáčí a ovládá tak kurzor na monitoru.

http://www.spektra.eu/cs/jemna-motorika/polohovaci-zarizeni/bigtrack

Ovládání počítače pomocí snímače pohybu hlavy.

http://www.spektra.eu/cs/jemna-motorika/polohovaci-zarizeni/quhazono http://www.spektra.eu/cs/jemna-motorika/polohovaci-zarizeni/smartnav

Žákům s poruchou jemné motoriky pomáhají speciální klávesnice s redukovaným počtem kláves a jejich speciálním rozvržením, velikostí a označením. U některých typů je možné i další nastavení dle individuálních potřeb uživatele – např. citlivost a síla stisku. Klávesnice lze podle potřeby doplnit děrovaným krytem.

http://www.spektra.eu/cs/jemna-motorika/klavesnice/bigkeys-lx

Ovládání počítače pomocí joysticku vozíku.

http://www.bjliveat.com/access/bjoy-ring/bjoy-ring.html

3.    Pomůcky pro žáky s poruchou komunikace

GridPad je počítačový komunikační program – komunikační zařízení pro děti s poruchou komunikace. Děti, které nemluví nebo mluví s obtížemi, mohou používat obrázky pro výběr slov a vět, které chtějí sdělit. Příslušné komunikační tabulky lze přizpůsobovat potřebám uživatele.

http://spektra.eu/cs/komunikace/komunikatory/gridpad

4.    Pomůcky pro žáky s dyslexií a vybavení pro jazykové učebny

Počítačový program ClaroRead je určen žákům a studentům, kteří mají potíže při čtení a psaní. ClaroRead čte zobrazený text syntetickým hlasem, zároveň čtený text na obrazovce počítače zvýrazňuje, a propojuje tak mluvenou a psanou podobu slova. Program je velmi účinným pomocníkem při výuce jazyků. http://spektra.eu/cs/komunikace/dyslexie/claroread

5.    Pomůcky společné pro všechny typy hendikepu

Zpřístupnění interaktivní tabule

Počítačový program iAsistent zpřístupňuje hendikepovaným žákům a studentům interaktivní tabuli či projekci z počítače tak, aby na tabuli či projekci dobře viděli a dokázali ji ovládat. Uživatelé ovládají interaktivní tabuli ze svého vlastního počítače za použití pomůcek, na které jsou zvyklí.

http://spektra.eu/cs/zrakove-vady/programy/asistencni/iAsistent

Pomůcky pro rozvoj polytechnických dovedností

P.I.A.F. – tepelná tiskárna reliéfní grafiky je zařízení pro výrobu reliéfních obrázků na speciální (vzpěňovací) papír. Produktem je hmatný obrázek, který věrně kopíruje černotiskovou konturu předlohy a umožňuje zrakově postiženým uživatelům zlepšit vnímání obrázků či získat prostorovou představu. Touto technologií lze zhotovovat např. plánky, schémata a grafy.

http://www.spektra.eu/cs/zrakove-vady/brailska-technika/piaf

ClearView C je stolní kamerová lupa, která zvětšuje tištěné předlohy a navíc umožňuje pod kamerou provádět drobnou manuální práci.

http://spektra.eu/cs/zrakove-vady/kamerove-lupy/stolni/clearview-c

Kreslicí a rýsovací souprava pro tvorbu hmatných schémat, technických plánů, grafů a dalších grafických materiálů.

http://www.spektra.eu/cs/zrakove-vady/ostatni-pomucky/ostatni-pomucky